Začínáme s Pestrou stravou

S pestrou stravou je to jako s neviditelnou jitrnicí z pohádky Obušku z pytle ven. Nikdy ji nikdo neviděl, ale všichni o ní mluví. Jak tedy Pestrá strava vlastně vypadá?

Pestrou stravou nazývám tu, kde se během dne střídají různé druhy potravin od základu jejich původu a ani jednou se neopakují. Tento princip je možné praktikovat napříč všemi výživovými směry.

To je také velice žádoucí, neboť si tím zajistíte onu pověstnou Pestrost. Jenže jak na to? Jednoduše, i když realizace dá většině z nás docela zabrat. Zvláště, vycházíme-li z podmínek, kde je běžné jíst 5x denně pšeničné výrobky v kombinaci s těmi mléčnými, které mají však pokaždé jiný kabát.

Znáte to. Jednou jsou to knedlíky, pak rohlíky, jindy těstoviny či pizza, ale pořád je to pšenice. U mléka je to jednou jogurt, pak tvaroh, potřetí sýr a počtvrté smetanová omáčka.

Máte to také tak a neumíte si představit, že by to šlo jinak? A nevíte ani proč byste měli tyto potraviny omezovat, když vám chutnají a nevadí vám? No, možná vám tyto potraviny samy o sobě nevadí, ale věřte, že vám vadí jejich nadměrný přísun, kterým vytváříte jednotvárnou stravu, které říkáte jím normálně. Tato normální strava, je totiž výživově chudá. Škodí vám tedy to, co ve vaší stravě není, nikoli to, co tam stále je.

Osobně nezastávám názor, že bezlepková a bezmléčná strava nás zachrání. Zvláště v podání komerčních, předražených bezlepkových výrobků, které jsou nacpané éčky, aby vypadaly stejně jako ty pšeničné a sójové náhražky mléka nás také nespasí. Naopak, sója může někomu škodit více, než mléko.

Pestrou a přirozenou stravu se musíme nejprve naučit.

Zjistíme, že to nějakou dobu potrvá, než nám nové principy vejdou pod kůži. Ona čočka, rýže nebo mrkev 5x denně také není to pravé, o čem tady hovoříme.

Vezmeme to však pěkně po pořádku a začneme s úpravou stravy každý sám u sebe. Postupně krok za krokem pomalu, ale s dlouhodobou vizí. Uvědomte si, co vlastně chcete změnit, co vám v jídelníčku chybí nebo naopak vadí či přebývá a kam směřujete?

U nás byl příchod jiné – možná té zdravé stravy, ovlivněn bezlepkovou výživou syna. Díky ní jsem pochopila, jak jednotvárná je strava, které se u nás říká normální, kde převládá právě ta pšenice a mléko a jejíž konzumenti, což je bohužel většina české populace, rozhodně zdraví moc nejsou. Přechod na částečně bezlepkovou stravu pro naši rodinu znamenal rozšíření používaných surovin, snížení nemocnosti, výrazné zmírnění projevů alergie.

Místo pšenice 5x denně, která byla vždy převlečená do jiného kabátu, náš stůl obohatily jáhly, po­hanka, quinoa, luštěniny všech druhů nebo celozrnná rýže. Kukuřičná polenta se dokonce stala mým prvním vlastním objeveným receptem a tím začalo mé intuitivní vaření. Chce to však klid a trpělivost. Mů­žete se učit z mých vlastních chyb, a pokud neřešíte akutní potravinovou alergii, tak to nepřehánějte ani se zdravou stravou.

Tip a první rada tedy zní: „Je lepší zařadit jednu novou potravinu za měsíc a naučit se s ní pracovat než vykoupit prodejnu zdravé stravy a ve stresu plácat jedno jídlo za druhým, aby tomu drahému zrní a mouce neskončila minimální trvanlivost.

Vyberte si to, co jste již někde ochutnali a mělo to úspěch. Natrénujte si jeden nebo dva recepty, které zvládnete a pokrmy budou všem chutnat.

Vděčné pro objevování nových zrn jsou polévky. Místo pšeničných nudlí použijte jáhly, pohanku a schovají se tam i luštěniny. Budete-li nová jídla zařazovat postupně a občas uděláte něco „tradičního“, nemusíte čelit kritice ostatních členů rodiny, kteří se budou chodit tajně dojídat do nejbližšího fast foodu, protože hranolky jsou přece také bezlepkové, ne?“

Tak přeji hodně štěstí při objevování Pestré stravy a budete-li chtít, ráda vám na vaší cestě pomohu prostřednictvím osobní konzultace nebo kurzu či přednášky s ochutnávkou.

Těším se na Vás a zdravím Martina

2019-05-06T10:15:37+00:00 Témata pro maminky, Výživa|