Superpotraviny

Sleduji s rozpaky výživové trendy a vše, čemu se dnes říká Zdravá strava. O té dnes hovoří kdejaký odborník a snaží se nás tak přimět ke konzumaci superpotravin. To jsou potraviny, které mají často až zázračné složení a zachrání nás od všeho zlého. Obezitou počínaje a rakovinou konče. Hlavně, že to bude bez práce, stačí jen spolknout prášek, nebo přidat do jídla nějaký zázrak a bude zase dobře. Zoufalý člověk je ochoten zaplatit za vše.

Je to podobné, jako upsat se čertu, jen se tomu v 21. století říká jinak. Ale funguje nebo spíše nefunguje to dlouhodobě stejně. Ďábel vám dá také nějaké ultimátum pohody a pak si vybere svou daň.

Změníte-li jídelníček, zařadíte-li pravidelnou stravu a superpotraviny zvlášť, bude vám opravdu dobře.
Je to hlavně tím, že jste se konečně začali věnovat tomu, co jíte.
Jenže je to dlouhodobě udržitelné?
Finančně, ekologicky a typem vašeho metabolismu a životního stylu?
Jak to bude vypadat za rok za dva nebo za tři až se daná potravina třeba přestane dovážet či v případě doplňku stravy vyrábět?
Až se omezí zdroj a nám zbude zase jen soused farmář?

Ne, nechci nikoho strašit, chci jen ukázat, že dostatečně nevyužíváme zdroje, které máme na dosah ruky.

A tak mám pro nás výzvu pro zachování  zdravého selského rozumu!
 Pojďme se na Zdravou stravu podívat v souvislostech a ne s odtržením od celku. Jak nám ji ordinují samozvaní výživoví poradci vyškolení k propagaci toho či onoho doplňku nebo zaručené diety – výživového směru.

Tak nějak se totiž zrodily superpotraviny. Jako něco vzácného, co je třeba speciálně používat a také zaplatit.

Nehledejme výmluvy typu doba se zbláznila, jedinec to neovlivní. Dobu jsme zbláznili my, my jsme se zbláznili. Ale já věřím, že ne všichni, a že je čas k přirozenému návratu ke zdraví.

Tak jak to s těmi superpotravinami vlastně je. Tvrdíme, že jídlo, které pomůže při redukci váhy, je zdravé a prospěšné, protože díky tomu získáme optimální hmotnost a budeme zdraví.

Připomenu-li fakt, že nemocní jsou i hubení lidé, tak tedy zklamu všechny, kteří si myslí, že jim ke zdraví stačí rozmezí BMI mezi 19-24. Bohužel nestačí. Pouze tím snížíme riziko civilizačních chorob, to je fajn, ale k dokonalému zdraví to nestačí.

Zhubnout se dá i na deficitní a nevyvážené stravě, která řadu nemocí naopak aktivuje.

Stejně tak ti, kteří mají podváhu a jejichž jídelníček je založen na super koncentrovaných potravinách se po jejich vysazení diví, že váha není stabilní.

Zdravý jídelníček je třeba vzít komplexně a pěkně popořadě – v klidu a udržitelně.

Jenže základ „zázračného jídelníčku“ je často tvořen či podpořen právě superpotravinami. Často bez ohledu na jejich původ, přirozenost či prospěšnost v širším kontextu souvislostí, než ukazují jeho výživové hodnoty a „dokonalé složení“, díky němuž shodíme pár kil či naopak „zdravě“ získáme svalovou hmotu.

Zdravé jídelníčky často obsahují z exotické plodiny, které jsou za superpotraviny označovány. Díky vysoké výživové hodnotě sem řadíme např. Avokádo, Liči, Granátové jablko, Citrusy, Quinou, Moringu, chia semínka, sezam a mnoho dalších. Některé potraviny sice u nás již zdomácněly a jsou zde i pěstovány, ale většina se dováží.

Dovážením a nepřirozeným dozráváním se mnohdy výživné látky v dané potravině vůbec nevyskytují, alespoň ne v množství, které danou potravinu vyzdvihlo do VIP skupiny superpotravin.
(krásně je to rozeznatelné na zimních dovozových rajčatech, která nemají ani barvu, ani chuť natož výživné látky)
Obsah živin superpotravin se tak mnohdy vyrovná tuzemským plodinám, které jsou pro nás přirozené a nemají tak vysoký ekologický dopad.

Na souvislosti pěstování a dopravy u potravinových zázraků velmi často zapomínáme.
Dostatečně nevyužíváme to, co máme na dosah tedy nám přirozené a blízké základní potraviny, které se mnohdy superpotravinám svým složením velmi podobají, ale zdají se nám moc obyčejné. Tak obyčejné, že se nám ani nechce věřit, že nám pomohou.

A věřte, že takové máme.
Co třeba kořenová zelenina a kvašení?
Vařili jste někdy místo rýže žito?
Co třeba šípky a opravdový šípkový čaj?

Jako fakt z obyčejných šípků, nemyslím drť v sáčku ze supermarketu.

Tak schválně, udělejme si malý test.
Kdo měl v posledním týdnu avokádo?
Kdy jste naposledy jedli Chia semínka nebo Sezamová semínka, rýži?

A kdo z vás měl tuřín, kysané zelí, salát z červené řepy nebo domácí šípkový čaj? Trhaný na odpolední vycházce v parku? A nevadí, že je leden.

Není škoda, že jsme zapomněli třeba na právě obyčejné šípky, proč jsme je přestali sbírat a sušit? Dokonce i v pražských parcích a podél polních cest je jich ještě nyní dostatek a přitom je to tak bohatý zdroj vitamínu C. Samozřejmě, že je lepší sbírat šípky ideálně v super čistém prostředí daleko od rušných silnic, ale ruku na srdce, vy víte, kde se sklízelo avokádo, které jste měli k snídani?

A tak se přimlouvám raději za ten šípkový čaj, trhaný kousek za domem, třeba v Praze, ale bez uhlíkové stopy z letecké dopravy či devastaci půdy jen v jiném kraji.

Víte, že když šípek přes noc namočíte do vody, celý povaříte cca 10 minut, necháte zchladnout a pak rozmixujete a přecedíte, tak se vitamín C z větší části zachová?
A je to fakt supervýborné. Tak na zdraví.

Není totiž superpotravina jako superpotravina, vnímáte ten rozdíl?

A já se proto ptám všech, kteří exotické potraviny konzumují častěji než místní plodiny, všech, kteří je preferují či doporučují ve svých základních jídelníčcích a receptech, zda znají jejich původ, cestu k nám tedy ke spotřebiteli. Zda znají kromě „báječných“ nutričních hodnot také ekologický dopad těchto plodin – dovoz, pěstování, sklizeň, hnojení či udržitelnost zdroje a zda jsou si jako propagátoři a konzumenti cizokrajných plodin vědomi dopadů na náš celkový zdravotní stav. A také vyzývám své kolegy nutriční terapeuty a všechny kteří se nějakým způsobem stravě věnují, aby odhalili a doporučovali výhody tuzemských potravin. Ony jsou totiž skvělé.

Věřte, že nepotřebujeme exotické potraviny jen proto, abychom zhubli.
Věřte, že umíme sestavit jídelníček z našich zdrojů.
Věřte, že je lepší, levnější a prozíravější podpořit místního farmáře.
Věřte, že můžete zasadit na vlastní zahradě místo jedovatých okrasných dřevin ovocné stromy.

Víte, že se živý plot dá vysadit i z rybízu či jiných jedlých plodin?

Přemýšlejme prosím v souvislostech.
To, že se necítíme dobře, je výsledkem našeho životního stylu, jako celku.
Nezachrání nás ani superpotraviny ani diety, ale celková změna.
A u jídelníčku bychom měli začít.
Je to jednoduché. Ráda vás provedu Pestrou stravou a to v klidu.

Přeji pěkný den a dobrou chuť.

Dáte si dnes Moringu nebo vlastní Šípkový čaj?

Vaše Martina

 

2020-01-27T14:49:25+00:00 k zamyšlení, Nezařazené, Výživa|