Stravování na cestách

Přípravy, které před cestou podnikáme, jsou v plném proudu. Plánujeme cílové destinace, výlety po okolí, zajímavosti, které chceme vidět, věci, které si vezmeme na sebe, pojištění, kdyby něco.. Je to vše? Opravdu? A co jídlo? Jak se stravujete na dovolené? Jsou pro vás přednější nové plavky a šaty, které skryjí nedostatky postavy, nebo strava, která za tím stojí?

Objednáváte dovolenou all inclusive, s polopenzí, se snídaní nebo bez jídla? Vaříte si sami, nebo je vám tak nějak jedno, co kde ulovíte?

Ať už to máte jakkoli, je důležité to předem naplánovat tak, aby nám bylo prostě dobře. Jenže my ani netušíme, že nám dobře může být. Že se dá vhodnou stravou ovlivnit průběh dovolené bez zdravotních komplikací. Bez zažívacích potíží, průjmů či zácpy, bez otoků nohou při dlouhé cestě autobusem. Opravdu, nemusíte mít nohy jako konve.

Stačí jen přijmout fakt, že stravou toho zvládneme hodně. Nemusíte se smířit s tím, že to tak prostě máte a musíte to vydržet.

Pro Čechy je typické, že šetří a na stravě při výběru zájezdu a cestování vůbec šetří dvojnásobně. Znáte to: „Přece nebudu platit o 3 tisíce navíc jen za večeře?“ Ke stravě přistupujeme stylem, týden to nějak vydržíme na konzervách či zavařených jídlech z domova.

Tak se z některých žen před dovolenou stávají kuchařky ze závodní jídelny, které vaří na týden dopředu, aby pak odpadly s vědomím, že ušetřily a mají hotovo. Na dovolené si budou „užívat“ obíháním památek a večer (nohy jak ty konve) si dají zavařený segedín. Čerstvé místní plodiny jim tak zůstanou navždy utajené. Přitom právě čerstvý salát by těm nohám udělal dobře.

Hltači cyklo kilometrů, jak to máte vy? Dáváte přednost instantním pokrmům a sušenkám? Nebo zvládnete v klidu alespoň oběd v restauraci. Máte pak v noci křeče v lýtkách? Možná by stačilo zvolnit a přistoupit i ke stravě trochu jinak. Někdy stačí málo, klid, doplnit minerální látky a také vlákninu. Ta totiž dokáže posílit střeva a o tom to naše zdraví je.

Často však jíme v době zasloužené dovolené, kterou máme za odměnu, a na kterou se těšíme celý rok, prostě blbě. Za odměnu nám vládne nekvalitní strava. Chápete, kam tím mířím?

Místo maratónu po památkách či rozhlednách, které vám koncem zájezdu budou splývat jedna s druhou, se dá dovolená užít i gastronomicky, jen to musíte prostě předem naladit. A nemyslím tím ladění na hranolky s kečupem, které mají všude. Ty nám nepřinesou nic dobrého nikde.

Nalaďte se na to, že vám bude na cestách prostě dobře. Zvláště, cestujete-li s malými dětmi či máte-li různé potravinové alergie. Je nutné informovat se předem, zda je možnost, že vám v hotelu vyjdou vstříc a kolik to bude stát. Kde se vaří, kde se co nakupuje. Co je třeba vzít s sebou, protože nás to dá do kupy a pomůže zůstat v pohodě. Ne jen proto, abychom ušetřili a jedli nekvalitní konzervovanou stravu.

Asi nejlepší forma stravování je kombinovaná. Tedy je fajn, když nám někdy něco uvaří někdo jiný a díky tomu ochutnáme místní kuchyni a pak to částečně doplnit třeba o vlastní svačinky.

Jenže co dělat, máte-li třeba právě nějaké omezení ve výživě a nejste si jistí, zda to v restauraci dáte? Pak nastupuje osobní kreativita a fantazie, co a jak se dá kvalitně připravit a hlavně potom nakoupit cestou. Někdy je zbytečné se stresovat. Třeba s bezlepkovou stravou se najíte v některých zemích lépe než  u nás, zde vládnou pšeničné výrobky, jinde třeba rýže.

Vzpomínám na naši dovolenou v Rakousku, kam jsem si vezla ÚPLNĚ VŠECHNO na celý týden pro 4 člennou rodinu. Neměla jsem ani zjištěno, co se kde dá koupit a vlastně ani finance na to, kdyby to koupit šlo. Takže vím, že to jde vyjít 100% ze svých zásob, ale připomíná to spíše pobyt na chalupě a ne dovolenou. Dnes vím, že se právě v Rakousku dají koupit čerstvé farmářské potraviny přímo na místě a často dokonce levněji než u nás, a to i v supermarketu.

Takže jak na to na cestách?

V první řadě si uvědomte, jestli jedete na dovolenou, nebo na kurz vaření.

Já jsem dnes profík v přípravě pokrmů na cestách a již mě to nezatěžuje.  Už si to umím naplánovat tak, abych v klidu zvládla i tu dovolenou. Ovšem není tomu tak dávno, co jsem byla obětí vlastních vysokých nároků na stravu a otrokem svých věčně hladových dětí a ještě s bezlepkovým omezením. Chcete-li, naučím vás, jak zvládnout cestovní jídelníček v klidu i bez restaurací. Mrkněte zde.

Plánujte. Fakt si napište doma, co budete jíst.

Což obnáší znalost vašeho běžného jídelníčku. Většina lidí však nemá přehled o tom, co a kolik toho jako rodina za týden sní, neboť se každý stravuje jinde a společně se v některých rodinách ani nevečeří. Je dobré se to naučit předem, neboť štěstí přeje připraveným. Na kurzu Pestrá strava – Jak sestavit jídelníček, probíráme především toto téma – mrkněte zde, pár lidí už jsem to naučila.

Stravujete-li se v restauracích.

Uvědomte si, kolik peněz si vyčleníte na návštěvy v restauraci a kolik na vstupné na výlety. Zjistěte, jaké kde jsou podniky a co vaří. Hlavně v případě dietního omezení.

Dobré je si v klidu zajistit překlad jídelníčku, neboť překladač Googl může na místě zklamat a vy nevíte, co si objednáváte. Pokud máte alergii na potravinu z EU seznamu alergenů, tak jste v pohodě, neboť ten je mezinárodní, stačí znát jen čísla.

Potíž nastává u ostatních potravin. Například u ořechů, kde vám vadí třeba jen mandle a ne všechny alergeny ze skupiny 8. Na to se dá připravit právě tak, že víte, jak se třeba maďarsky, španělsky nebo rusky ty mandle řeknou a prostě se zeptáte. Alergeny nám často obohatí i slovník.

Lépe je tedy mít rozmyšleno co je třeba koupit, případně kdy a kam zajdete na jídlo.

Chce to jen v rámci plánování řešit kromě výletů i tu stravu a také místní státní svátky. Naši sousedé totiž na rozdíl od nás své dny volna ctí a fakt mají zavřeno.

Nezapomeňte tedy, že štěstí přeje připraveným a chcete-li nějaké opravdu praktické rady, tak můžete přijít na přednášku Strava na cestách, kde získáte tipy a cenné konkrétní rady jak na to.

Přeji šťastnou cestu a dobrou chuť na chalupě i v daleké cizině.

Martina

2019-05-14T22:43:00+00:00 Témata pro maminky, Výživa|