Normální je snídat, ale co je vlastně normální?


Stále přemýšlím nad tím, co je vlastně normální, protože ve stravování je to opravdu zapeklitá situace.
Za normální považujeme to, co dělá většina z nás.
Řídíme se tak často nesmyslnými pravidly, která nám vlastně vůbec nemusí vyhovovat.
Připojit se k většině, je však jednoduché. Je to normální. Často však nepřirozené ba dokonce škodlivé.

Pojďme se mrknout na většinovou stravu.

Jak jí většina a jaké dopady má většinové stravování na naše zdraví.

Vezmeme to pěkně po pořádku, tedy hned od rána. Snídáte? Pokud ano, hurá, patříte do menší poloviny občanů našeho státu, neboť většina lidí nesnídá, protože to nestíhají. Nesnídavci se obhajují tím, že spousta lidí, tedy většina z nás, nesnídá a považují za normální jíst až v práci, nebo dokonce až během dopoledne.

Dopad na naše zdraví je při nesnídání alarmující.

Narušujeme si tím výkonnost. U dětí je nesnídání dokonce jedna z příčin poruchy pozornosti.

Zvyšujeme stres, neboť hladový člověk podlehne stresu dříve a snáz než ten najedený.

Nejsme spokojení sami se sebou, protože jsme unavení.

Oslabujeme imunitní systém, neboť hladový a unavený organismus je náchylnější k infekcím.

Touto nerovnováhou si zaděláváme nejen na obezitu, jelikož chybějící kalorie musíme někdy tělu dodat. Přísun stravy jen posouváme do pozdních odpoledních či večerních hodin a vystavujeme se tím riziku chutí na vše možné i nemožné. Ale ono je přece mlsání Normální.

Dámy jdou odpoledne vesele na kávu a dortík, i když je to první jídlo, který ten den snědly. Občas to „zachrání“ sušenkami, jelikož nám podle reklam dodají energii na půl dne a je to normální. Děti se dožadují sladké svačinky, která dodá sklenici mléka. Deficit ovoce a zeleniny pak doháníme zázračnými doplňky stravy.

Ach jo, a lidi tomu věří…  Stejně tak lidi věří, že nerovnováhu celodenního stravování zachrání zeleninovými saláty k večeři a imunitu podpoří pomerančovým džusem. Mícháme nesourodé plodiny a říkáme tomu, že jíme „zdravě“, protože to píšou tam a tam. Je to prý opět Normální.

Možná je to Normální, ale nefunguje to. Kdyby to fungovalo, nemáme přecpané nemocnice a zvítězili bychom nad civilizačními chorobami. Jenže opak je pravdou. Nemocných přibývá stejně rychle, jako zaručených receptů na zdraví. To co dnes považujeme za normální je totiž  často nepřirozené. Z dlouhodobého hlediska již i patrné.

Přirozené je pro nás konzumovat místní plodiny, jíst pravidelně, tedy hlavně snídat. Auto také nepojede s prázdnou nádrží. Nevytvářejme tedy již od rána svému tělu vlastní energetický dluh.

Až zase budete chtít ráno vyrazit s tím, že se najíte až v práci, vzpomeňte si na svůj imunitní systém a nakrmte ho. Tím, že budete snídat budete výkonnější, spokojenější a na světě nám bude hned veseleji.

Normální a přirozené je snídat.

Tomu co snídat, věnujte prosím více času, než je jen přečtení těchto pár řádek.

Snídaně jsou hned první téma na kurzu Pestrá strava – Jak sestavit jídelníček.

Těším se na Vás.

2018-12-01T21:50:28+00:00 k zamyšlení, Výživa|