Minimalismus v zimním jídelníčku

Proč více věříme zázračným přípravkům, než základním potravinám?

Proč jsme základní potraviny téměř přestali jíst a vyměnili je za fast foody, polotovary a exotické plodiny? Asi jsme chtěli být zdraví, ale vzali jsme to za špatný konec. Tak se pojďme vrátit zase na začátek a vezmeme to tady pěkně popořádku jako v pohádce…

Bylo nebylo jedno zelí, jedna mrkev, cibule, fazole, brambory a občas vejce. Selka to vše dokázala zpracovat tak, že se z toho stal obyčejný zdravý oběd, který dal sedlákovi a čeládce tolik síly do dalších mrazivých dnů, že všichni byli zdraví a veselí.

Jenže dnes je to jiné.

Dozvídáme se, že běžná strava nestačí pokrýt naše potřeby živin, protože je už neobsahuje.

Z lidské touhy po velké a levné úrodě, která bude dostupná v supermarketu všem po celý rok, se z pohádkového příběhu zrodilo nové, civilizované zemědělství, pro jehož megalomanské zázraky je nutné velké užívání hnojiv a postřiků. Díky nim již v potravinách není potřebné množství toho, co tam očekáváme – tedy vitamínů, minerálních látek a stopových prvků, ale naopak nadbytek toho, co tam nechceme. Tedy zbytků chemických látek z hnojiv a postřiků.

Nikdo takovou zeleninu a obiloviny sice nechce, ale na běžné, pohádkové pěstování zdravých plodin již většina zemědělců zapomněla. Lidé přestali věřit tomu, že to jde i bez těchto nechtěných pomocníků. Nelíbí se jim malá cibule, křivá mrkev a nenavoskovaná jablka. Neznají jídla z červené řepy a kvašeného zelí. Vitamíny hledají v citrusových plodech, které jsou však ještě více chemicky ošetřené, než domácí produkce. Chceme-li zdravé jídlo, kupujeme přes půl světa dovezené „bio výrobky“, o kterých toho také mnoho nevíme. Zdravá pohádková zelenina od našeho souseda sedláka je totiž drobnější, možná o něco dražší, ale chutnější. Jenže to na první pohled není vidět. Přednost dostává ta velká produkce v akci.

Tak co kdybychom se raději vrátili zpátky do pohádky a šli na to zdraví jinak.

Přežít zimu ve zdraví je velkým přáním každého z nás. Na toto kolektivní přání proto dlouhodobě cílí řada obchodníků různých zaměření. Zdraví je dobrý marketingový tah, na který prostě slyšíme. Jednou se propaguje to, jindy ono. Zaručené recepty se překřikují jeden přes druhého. Nejdéle křičí vitamín C, který je v různých formách doporučován na všechny bolesti.

Tak tedy slyšte, méně je více a vraťte se k základním potravinám. I kvalitní doplňky stravy nám pomohou více, pokud je naše strava skutečně pestrá a složená z přirozených potravin.

Minimalismus ve stravě se vyplatí. Relativně malé množství plodin nám může zabezpečit dostatek potřebných látek. Je s podivem, že je vlastně vůbec nekonzumujeme.

Tak schválně, udělejme si malý test.

  • jíte alespoň 3x týdně luštěniny?
  • jíte alespoň 1x denně jablko?
  • jíte denně salát z kořenové zeleniny nebo zelí?
  • jíte kvašenou zeleninu?
  • jíte pravidelně hrst ořechů?
  • kolik druhů obilovin používáte?

Obejdete se bez

  • pravidelné konzumace sušenek a sladkých pekárenských výrobků?
  • konzumace alkoholu?
  • citrusových a exotických plodin?
  • dovezených rajčat, paprik a okurek, které do zimního jídelníčku nepatří?

Minimalismus ve stravě je o používání lokálních plodin, které si právě díky minimalismu můžete kupovat od místního zemědělce ve vyšší kvalitě. Cena často není vyšší než v supermarketu, ale srovnatelná. Jen se nám u pokladny nechce hádat, když zjistíme rozdíl v ceně na účtence s tím, co hlásala cedulka v regálu. Farmář by takovou kamufláž udělal jen jednou, ale supermarketům tyto „omyly“ opakovaně procházejí..

Minimalismus ve stravě je o jednoduchých jídlech, vařených luštěninách a obilovinách. Složitá jídla díky zdlouhavé přípravě, některé nutriční látky ztrácejí. Zvláště v zimě bychom proto měli více dbát na šetrnou kulinářskou úpravu, neboť obsah látek v potravinách klesá již samotným skladováním.

Minimalismus ve stravě je o kvalitě a neplýtvání potravin. V supermarketových akcích je to většinou o množství nikoli o kvalitě zakoupeného zboží. Na korpulentnosti naší populace je již i vidět, čemu dáváme přednost. Kvalitní stravy nám přitom stačí malé množství a dodá nám tolik potřebné živiny.

Minimalismus ve stravě je hlavně o zdraví. Méně, ale kvalitních potravin nám přináší prostě více.

Myslete na to při vašem dalším nákupu a možná zavítáte do prodejny zdravé výživy, kde naleznete v první řadě jinou atmosféru než v ukřičeném hypermarketu.

A nevíte-li jak se se základními potravinami pracuje. Mrkněte na Kurzy a třeba se uvidíme i naživo a vám po jednoduchých pěti lekcích bude jasné, že používat základní potraviny se prostě vyplatí.

Tak vám držím palce, ať vám minimalismus ve stravě jde s lehkostí a radostí.

Zdraví Martina

 

 

 

2019-02-03T19:14:11+00:00 k zamyšlení, Výživa|