Karanténa na talíři

Kuchyně je konečně centrem dění rodinného života a tak jsem pro vás sestavila drobná doporučení jak na to, abychom z té karantény nezblbli a aby nám práce v kuchyni a pak i jídlo na talíři dělalo skutečně radost.

Hladové děti, hladový partner = stres. Plné břicho nemusí znamenat vždy klid, ale většinou to tak je.

O složení pokrmů si však povíme jindy, dnes probereme celkový přístup k vaření tak, abychom si to usnadnili.

Přijetí, prostě to tak je

V první řadě je potřeba přijmout situaci, ve které se nacházíme jako fakt, proti kterému nelze bojovat. Jak pravil již Jára Cimrman: „ Můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak jediné co proti tomu můžeme dělat.“ Takže přijmeme-li všechny aspekty, které nám doba přinesla jako fakt, můžeme náš pobyt v kuchyni pojmout jako výzvu a vaření si i užít.

Jak tedy na to:

Plánujme a to platí nejen pro období karantény

Většinou nám nyní nezbude nic jiného, než rodinný jídelníček plánovat. Nákupní možnosti jsou poněkud omezené, proto když už do obchodu jdeme, je dobré vědět, co tam chceme. Co tedy budeme vařit. Vracíme se tím o pár let zpátky, kdy se nedalo koupit vše kdykoli a kdekoli a kdy správné hospodyně využily v kuchyni vše dostupné a místní. Uměly kombinovat a plánovat jídelníček. Skvělé, že dnes máme alespoň ledničky a mrazáky, kam vměstnáme i větší nákup.

Nákupní seznam

Doporučuji tedy napsat si onen tolik zmiňovaný a podceňovaný nákupní seznam, kde nebude chybět kromě nenahraditelné soli, koření a oleje také čerstvá zelenina – nyní hlavně kořenová mrkev, celer, petržel, červená řepa, z listové uskladněné české zeleniny se nyní spokojíme se zelím a kapustou a z čerstvé s rukolou a mladými špenátovými lístečky. Můžeme však také využít zeleninu kvašenou i mraženou, která nám práci v kuchyni významně usnadní. Jako příloha poslouží brambory, rýže natural, pohanka, a jáhly.

Luštěniny

Skvělou a dosud moc nevyužívanou skupinou potravin jsou luštěniny. Většina lidí se však přípravě luštěnin z různých důvodů brání. Proto jsem tomuto tématu věnovala celý E-book. Najdete tam vše potřebné leč jednoduché k tomu, abyste s jejich přípravou a pravidelnou konzumací mohli začít.  Nehledejte tedy výmluvy, že nevíte co s nimi, neboť ZDE je k dispozici E-boook Luštěniny krok za krokem a jako bonus je na mém FB profilu Poradna zdraví k dispozici i 10 dílný video seriál, jak vařit Luštěniny. Prolistujte se od první lekce, která začala 16.3.2020 ať to děláte správně. Tak už víte. 🙂

Kde nakupovat

Osobně vřele doporučuji podpořit místní farmáře či drobné podnikatele a prodejny se zdravou výživou, není totiž jedno, odkud se k nám potraviny dostaly. Zvláště v době, kdy jsme citliví na každý přesun jednotlivců – byť je to jen pár chalupářských km, bychom neměli podceňovat ani podporovat kamionovou dopravu. Bez exotických plodin se dá docela dobře obejít. A já osobně podporuji třeba bezobalový obchod Rovnováha v Čelákovicích nebo Počernický obchod Z farmy domu.

Radost v kuchyni

Máte při vaření radost nebo depresi? Snažte se najít v této činnosti radost. Právě to je totiž známkou přijetí celé situace.
Vlastní pobyt v kuchyni si můžeme zpestřit hudbou, zpěvem či tancem. Oživme třeba základní kroky  blues, přenesme se zpátky do tanečních a je to tam. Podle tvaru vaší kuchyně zvolte vhodný taneční krok. Pro dlouhé linky se hodí již zmiňované blues. Pro čtvercové zálivy je ideální rumba.

Máte-li kuchyň propojenou s obývacím prostorem, můžete přidat i nějaké variace a sem tam otočku do spižírny. Fantazii se meze nekladou. Tak směle do toho.

Nebuďme v tom sami & spolupráce se cení

Jí celá rodina, celá rodina by se tedy měla nějakým způsobem na přípravě pokrmů podílet.

Vlastní činnost v kuchyni doporučuji rozdělit mezi jednotlivé členy rodiny. Možná objevíme další způsob společné komunikace a nekonfliktní témata. Loupání, čištění zeleniny zvládnou i děti – je to taková pracovní činnost. Vařit můžeme též společně. Alespoň se všichni něco naučí a časem to již nebude zdlouhavé, jako v začátcích. Kdy máme oprávněný pocit, že vysvětlování nás zbytečně zdržuje a ztrácíme mnoho času. Věřte, že to přejde ve skutečnou pomoc či dokonce k lásce k vaření.

Možná si více než kdy jindy uvědomujeme cennou roli školního a závodního stravování.  Teď je to však na nás, takže s chutí do toho a nebránit se tomu.

Věřte, že při loupání zeleniny se odhalí i jiné slupky. 

Přijměme pomoc

Pokud fakt nestíháte, kuchyně není váš kamarád. Využijte občas pomoc rozvážkových služeb. Nestyďte se, není to vaše selhání, prostě je potřeba si na novou situaci zvyknout a odpočinout si. Pokud sice stíháme, ale chceme taky někdy klid, dejme si pauzu i od vaření. Firem a restaurací, které i v těchto dnech rozvážejí jídla je dost. Jako osvěžení je to v pořádku, jako ocenění práce někoho jiného také. Důležitá je čerstvost pokrmu, takže volíte-li mezi mraženým polotovarem a čerstvým jídlem z restaurace, není o čem rozhodovat. Najděte si svou restauraci dle menu a pak už se jen domluvte kdy to přivezou. Ono to učení se s dětmi a práce z domu taky zabere dost času. Takže hlavně klid.

Co vařit

Chuťové buňky má každý jiné, co takhle jídla na přání? Ať si každý člen rodiny něco přeje, nastuduje v kuchařce a společně to uvaříme. Je to často docela překvápko, kolik to či ono zabere práce.
Třeba si tak budeme školních kuchařek více vážit a lépe je i oceníme – přeji jim to.

Vařme prosím každý den, něco rychlého, ale hlavně čerstvé jídlo bez použití mražených polotovarů. Polotovary jsou vyloženě nutričně – výživově chudé a k dobré náladě, posílení imunity a zvládnutí stresu nám nepomohou. Rovněž model navařit si v neděli na celý týden považuji vyloženě za hloupost, jsme přece nyní většinou doma. Kvalita jídla klesá každým dnem, nehledě na to, že se v něm mohou tvořit při špatném uskladnění nevhodné bakterie a střevní potíže by si asi nyní nikdo nepřál.

Snažme se připravit pokrm jednoduchý a čerstvý.
Proto je dobré udělat si harmonogram jednotlivých činností a dodržovat je. Možná už někteří z nás přišli na to, že není možné v kuse X hodin sedět u počítače. Že je potřeba si činnosti rozdělit na studijní, pracovní, sportovní, vařící a stravovací. Nyní je také jedinečný čas pro nové recepty, tak experimentujme.

Proto jsem také napsala E-book Luštěniny krok za krokem, kde naleznete nejen základní přípravu na luštěniny, ale také mnoho inspirace na rychlá jídla z jednoho hrnce. Zalistujete-li do historie na mém FB objevíte k E-booku i video kurz

Držím vám palce a věřím, že alespoň trochu vám mé rady pomohly. A myslete na ty luštěniny. Opravdu stojí za to, naučit se s nimi pracovat. A překonat i počáteční poznámky či nedůvěru rodiny k novým pokrmům.

U nás jsou sice všichni zvyklí v kuchyni pomáhat  a zvládají i uvařit, ale těm „vtipným“ poznámkám se také někdy neubráním. A aby vás to lépe bavilo, přidávám pár pubertálních hlášek z mé zdravé kuchyně.

Hlášky mých synů:

„Buď ráda, že nemáš depresivní domácnost.“

„Třeba si ty fazolky namaž na chleba, ale já jich víc nechci.“

Reakce synů na karanténu a nula zameškaných hodin za celou školní docházku.
„Konečně jsme taky jednou doma, i když jsme zdraví. Jinak bychom byli ve škole zase jediní. Možná i bez učitelů“ 

Reakce na rukolu, která se nám na zahradě zase přemnožila.
„To zelený mi tam teď nedávej, alespoň jednou chci vidět, jak vypadá na talíři obyčejná rýže.“

„Tak dobrou čočku jsem dlouho nejedl.“ Řekl syn, když si ji poprvé sám uvařil. A následovala debata proč Ume ocet jo a proč normální ocet ne, ten používáme jen na čištění a praní prádla.

Reakce na můj celožitný chléb, který již několik let peču a jiný nekupujeme.
„Přál bych si k narozeninám obyčejnou Šumavu, ať vím, co jedí normální lidi.“

„Konečně něco normálního. Třeba tahle rýže je dobrá, tu vař častěji.“
Moje odpověď: „ Ta rýže se jmenuje žito.“

„Ta buchta je fakt dobrá, konečně něco nezdravého?.“
… A to ani netušili, že je bez mléka, bez vajec, bezlepková a ještě bez cukru 🙂

Takže ono to jde i se zdravou stravou, ale je potřeba trpělivost a vydržet.
Brát to s humorem, což je někdy těžké….

Držím palce a zdravím

Martina

2020-05-19T17:35:59+00:00 Nezařazené|